Krótkie łańcuchy dostaw – forma rozwoju lokalnych producentów żywności

Nabór: 31 grudnia 2021 do 31 stycznia 2022

Krótkie łańcuchy dostaw to ważny temat dotyczący wspólnej polityki rolnej w Unii Europejskiej. Choć nie ma jednej definicji, którą posługiwałyby się wszystkie kraje członkowskie, można przyjąć, że „krótki łańcuch dostaw” oznacza przemyślane zmniejszenie liczby pośredników potrzebnych do dostarczenia ostatecznemu konsumentowi produktu końcowego. Na rynku funkcjonują różne rodzaje krótkich łańcuchów dostaw żywności – począwszy od sprzedaży bezpośredniej w gospodarstwie, po zbiorową sprzedaż bezpośrednią, zakupy internetowe, żywienie zbiorowe, na dystrybucji do sklepów czy supermarketów kończąc. Każde skrócenie tego łańcucha to zysk zarówno dla konsumenta jak i producenta.

Obowiązujące przepisy prawa żywnościowego zarówno na poziomie unijnym jak i krajowym, dają rolnikom możliwość zastosowania następujących form działalności. Wybór jednej z poniższych form zależy od indywidualnej decyzji rolnika, który zamierza prowadzić działalność w zakresie produkcji i wprowadzania na rynek żywności.

W dobie pandemii COVID-19, gdy konieczne jest ograniczanie kontaktów bezpośrednich i stosowanie dystansu społecznego, skracanie łańcucha dostaw wydaje się koniecznością chwili i z dnia na dzień zyskuje na wartości zarówno dla producentów jak i konsumentów. Wystarczy zacząć czytać etykiety, przespacerować się na lokalny bazarek czy poszukać w sieci coraz ciekawszych i coraz bardziej kompleksowych ofert sprzedaży wysyłkowej. Albo znaleźć coś dla siebie wśród wielu form sprzedaży – krótkich łańcuchów dostaw – sprzedaż:

  • „przy drzwiach”, gdy konsument w dowolnym terminie i porze dnia, kupuje produkty bezpośrednio w gospodarstwie;
  • na targowisku rolnym – sprzedaż odbywa się codziennie lub w wyznaczone dni tygodnia, przy czym sprzedającym może być rolnik użytkownik gospodarstwa lub grupa (zespół) rolników wspólnie wynajmujących miejsce na targu;
  • przy drodze – to sprzedaż produktów sezonowych, w tym zwłaszcza owoców i warzyw;
  • „od drzwi do drzwi”- towar o zwykle znanym asortymencie i wielkości dostarczany jest do znanych, często stałych konsumentów,
  • w formie „zbieraj sam”, stosowana głównie, jako pomocnicza forma sprzedaży po zbiorze, stosuje się ją przy zbiorze owoców miękkich, zwłaszcza truskawek, owoców pestkowych, jabłek, gruszek;
  • przez Internet realizowana w różnych formach, poprzez przyjmowanie zamówień drogą elektroniczną, w tym poprzez indywidualny dowóz lub wysyłkę do konsumenta,
  • sąsiedzka, tj. „od rolnika do rolnika” może dotyczyć zarówno produktów roślinnych, np. zbóż, siana, jak też zwierząt hodowlanych oraz produktów na potrzeby gospodarstwa domowego, których rolnik sam nie produkuje, lecz nabywa u sąsiada.

Coraz więcej instytucji, organizacji, samorządów zachęca do tworzenia i korzystania z krótkich łańcuchów dostaw. My także dostrzegamy w nich ruch w dobrym kierunku – by na naszych stołach znajdowała się tylko jakość, świeżość i dobra cena.

Rolnicy, którzy chcieliby zacząć sprzedawać swoje produkty bezpośrednio konsumentom w ramach KŁD mogą skorzystać z pomocy finansowej na rozruch takiej działalności.

Od 31 grudnia br. do 31 stycznia  2022 r. będzie można składać w ARiMR wnioski o przyznanie pomocy w ramach działania WSPÓŁPRACA objętego PROW 2014-2020, na operacje, których przedmiotem jest tworzenie krótkich łańcuchów dostaw na zasadach płatności zryczałtowanej.

 

Pomoc przyznawana będzie w wysokości nawet 325 tys. zł, ale w przypadku gdy operacja przewiduje zakup środka transportu. Jeśli nie – to stawka wynosi 280 tys. zł.

Koszty planowane do poniesienia w ramach operacji w zakresie tworzenia krótkich łańcuchów dostaw na zasadach płatności zryczałtowanej, obejmują m.in. koszty: budowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją obiektów lub infrastruktury, zakupu lub instalacji nowych maszyn lub urządzeń, w tym środków transportu, zakupu lub instalacji wyposażenia, zakupu usług związanych z transportem produktów w związku z realizacją operacji, odpłatnego korzystania z maszyn, urządzeń, środków transportu, wyposażenia i nieruchomości w związku z realizacją operacji, zakupu środków produkcji, ogólne, bieżące.

Złożone wnioski o przyznanie pomocy zostaną poddane ocenie punktowej, przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji (im więcej rolników w grupie tym więcej punktów, punktowane będzie też np. sprzedaż poprzez sklep internetowego czy aplikację mobilną, sprzedaż produktów ekologicznych czy zastosowanie wspólnego logo). Suma uzyskanych punktów będzie decydowała o kolejności przysługiwania pomocy. Agencja nie przyzna pomocy, jeżeli operacji przyznano mniej niż 13 punktów.

Jednak co najważniejsze – wspomniana pomoc może być przyznana jedynie grupie operacyjnej, składającej się z minimum 5 rolników*.

*w tym co najmniej 1 osoba niespokrewniona

 

Więcej szczegółów w artykule poniżej:

Tworzenie krótkich łańcuchów dostaw (KŁD)

 

Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane po podpisaniu umowy w dwóch transzach:
pierwsza transza obejmuje 80% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana, jeżeli beneficjent:
  1. uzyskał ostateczne pozwolenia, zezwolenia lub inne decyzje, w tym ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, których uzyskanie jest wymagane przez odrębne przepisy do realizacji inwestycji objętych operacją, a także kopie innych dokumentów potwierdzających spełnienie określonych w odrębnych przepisach warunków realizacji inwestycji objętych operacją,
  2. uruchomił stronę internetową,
  3. przedstawił analizę dotyczącą oczekiwań i potrzeb konsumentów wraz z wyjaśnieniem, w jakim stopniu proponowana oferta odpowiada na te oczekiwania, a także wykazał przewagę rynkową oferowanych produktów,
  4. przedstawił plan działania grupy operacyjnej uwzględniający aktualny stan bazowy oraz planowany stan docelowy na dzień, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności drugiej transzy, określający:
    • liczbę rolników wchodzących w skład grupy operacyjnej,
    • liczbę konsumentów, którym grupa operacyjna będzie sprzedawała produkty pochodzące od rolników wchodzących w skład tej grupy,
    • asortyment produktów oferowanych do sprzedaży,
    • wielkość sprzedaży w odniesieniu do każdego produktu objętego asortymentem produktów oferowanych do sprzedaży,
  5. zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie;
druga transza obejmuje 20% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana, jeżeli beneficjent:
  1. zrealizował operację zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie oraz określonymi w innych przepisach dotyczących inwestycji objętych operacją, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność drugiej transzy, a gdy został wezwany do usunięcia braków w tym wniosku, nie później niż do dnia, w którym upływa 14 dni od dnia doręczenia tego wezwania,
  2. uzyskał inne pozwolenia, zezwolenia i decyzje, których uzyskanie było wymagane przez odrębne przepisy w związku ze zrealizowaną operacją.

 

Współpraca KŁD w naszych rękach?

Napisz biuro@dotacje-prow.pl
lub zadzwoń 571-501-208