Jesteś na KRUS-ie? Chciałbyś otworzyć własny biznes?
Nawet 250 tys. zł czeka właśnie na Ciebie!

Usługi, handel, produkcja, a może agroturystyka?
Chciałbyś wyremontować dom lub pokoje na wynajem?
A może prowadzisz już działalność na KRUS-ie i chciałbyś ją rozszerzyć?

Już w grudniu rusza nabór na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Skontaktuj się z nami i złóż wniosek o dotacje na działalność pozarolniczą. Co musisz wiedzieć?

Warunki:
  • ubezpieczenie w KRUS (jako rolnik, małżonek rolnika lub domownik) nieprzerwanie od co najmniej 12 miesięcy
  • gospodarstwu przyznano jednolitą płatność obszarową w 2020 lub 2021 r.
  • zamieszkanie na terenie gminy wiejskiej lub miejscowości do 5 tys. mieszkańców
  • nie otrzymano pomocy w ramach innych programów PROW 2014-2020 („Restrukturyzacja małych gospodarstw”;  „Premia dla młodych rolników”)
  • numer identyfikacyjny w ARiMR

Prowadzący działalność na „podwójnym KRUS-ie” mogą ubiegać się o dofinansowanie na podjęcie nowego profilu działalności (inny kod PKD).

Wysokość premii:
  • 150 tys. zł – samozatrudnienie
  • 200 tys. zł – samozatrudnienie + 1 etat*
  • 250 tys. zł – samozatrudnienie + 2 etaty*
Prowadzisz już działalność na KRUS-ie?
  • 150 tys. zł, przy zatrudnieniu 1 pracownika*
  • 200/250 tys. zł, przy zatrudnieniu odpowiednio 2/3 pracowników*

* zatrudnienie pracowników musi nastąpić w oparciu o umowę o pracę, zatrudnienie może być zatrudnieniem średniorocznym, należy je utrzymać przez 2 lata od wypłaty II raty

Wszystkie koszty związane z założeniem działalności możesz pokryć z otrzymanej premii.
Co to znaczy? Nie musisz wykładać własnych pieniędzy ani oszczędności, aby spełnić marzenia i otworzyć biznes!
Koszty kwalifikowane (min 70%, można całość):
  • środki transportu (nie więcej niż 50% kwoty pomocy)
  • maszyny i urządzenia
  • inwestycje budowlane
  • grunty i budynki
  • wyposażenie

max 30% może posłużyć na obsługę firmy czyli koszty tj. składki ubezpieczeniowe, księgowość, szkolenia

Wydatki powinny stanowić co najmniej 100% kwoty pomocy.
Premia wypłacana jest w dwóch ratach:
  1. 80% premii – po założeniu działalności (działalność należy wykonywać nieprzerwanie 5 lat od wypłaty I raty)
  2. 20% premii – po zrealizowaniu biznesplanu (wydanie całej kwoty, tj. 80% premii + 20% zaangażowane ze środków własnych i ubezpieczenie w ZUS)
    realizacja biznesplanu – maksymalnie do 2 lat od wypłaty I raty
Nie wiesz jaką działalność pozarolniczą założyć?

W ramach programu można założyć firmę wybierając spośród kodów PKD

Poniżej przykładowe działalności:

  • agroturystyka
  • gastronomia
  • budownictwo
  • stolarstwo
  • fryzjerstwo
  • leśnictwo
  • rzemiosło
Kolejność przysługiwania pomocy:

Zależy od sumy punktów przyznawanych wg następujących kryteriów wyboru:

3 pkt – wnioskodawca posiada kwalifikacje zawodowe z zakresu podejmowanej działalności pozarolniczej,
1 pkt – beneficjent w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy miał nie więcej niż 40 lat,
2 pkt – innowacyjność operacji w odniesieniu do gminy, na obszarze której będzie zlokalizowane główne miejsce wykonywania działalności,
2 pkt – realizacja przez beneficjenta albo jego małżonka poddziałania „Płatności na rzecz rolników kwalifikujących się do systemu dla małych gospodarstw, którzy trwale przekazali swoje gospodarstwo innemu rolnikowi”,
0-2 pkt – realizacja w powiatach o wysokim poziomie bezrobocia w województwie,
5-7 pkt – biznesplan przewiduje utworzenie:

  • 1 miejsca pracy* – 5 punktów,
  • 2 miejsc pracy* –  6 punktów,
  • co najmniej 3 miejsc pracy* – 7 punktów.

* nie uwzględnia się samozatrudnienia

Pomoc jest przyznawana, jeżeli wnioskodawca uzyskał co najmniej 4 punkty.

Procedura ubiegania się o dotację:

1. Złożenie wniosku w czasie naboru (przygotowujemy wniosek, biznesplan i załączniki do tego wniosku).

2. Decyzja o przyznaniu pomocy – do 180 dni od zakończenia naboru ARiMR sprawdza wniosek i załączniki; w tym czasie można dokonać uzupełnień i korekt.

3. Wniosek o wypłatę I raty – od daty otrzymania decyzji w terminie maksymalnie do 9 miesięcy należy zarejestrować działalność w CEIDG zgodnie z kodami PKD we wniosku o przyznanie pomocy i złożyć wniosek o wypłatę I raty – brak tego wniosku skutkuje wygaszeniem decyzji. Wcześniej jednak trzeba rozpocząć realizację biznesplanu – czyli np. zamówić choć jedną z planowanych do zakupu maszyn, czy też rozpocząć planowaną inwestycję budowlaną (szczegółowe wytyczne, jakie czynności trzeba wykonać przed złożeniem wniosku o wypłatę pierwszej raty pomocy, są zawarte w samej decyzji o jej przyznaniu). Można rozpocząć działalność na tzw. podwójnym KRUS lub na tzw. małym ZUS (6 miesięcy tylko zdrowotne, a następne 24 miesiące mały ZUS).

4. Wypłata I raty – wypłata wysokości 120 000, 160 000 lub 200 000 zł powinna nastąpić w ciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku o wypłatę I raty.
Od daty wypłaty biegną następujące terminy:

  • przez 5 lat trzeba prowadzić działalność nieprzerwanie,
  • przed upływem 2 lat wydać 100% premii i złożyć wniosek o II ratę, płatności w zakresie premii realizujemy przelewem,
  • przed upływem 2 lat zatrudnić (o ile było planowane) pracowników.

5. Wniosek o wypłatę II raty – Do wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy trzeba dołączyć dokumenty poświadczające wydatkowanie całej kwoty pomocy – obejmującej także drugą ratę. II rata jest rozliczeniem premii i refundacją 20% zaangażowanych środków własnych w wysokości 30 000, 40 000 lub 50 000 zł. Trzeba również dołączyć deklaracje ZUS DRA i umowy o pracę dla stworzonych miejsc pracy oraz zaświadczenie z ZUS o okresie podlegania ubezpieczeniom społecznym dla wnioskodawcy.

Od daty wypłaty II raty zatrudnienie trzeba utrzymać 2 lata.

UWAGA!

Wnioskodawca przed złożeniem wniosku o wypłatę drugiej raty premii musi zrezygnować z ubezpieczenia w KRUS i zacząć opłacać składki ZUS i pozostać ubezpieczonym w ZUS do upływu minimum 5 lat od wypłaty pierwszej raty premii, co wiąże się oczywiście z określonymi kosztami.

Na koniec najważniejsze – zapoznaj się, zanim podejmiesz decyzję.

Czy są jakieś zobowiązania?
Niestety tak, w końcu nic nie ma za darmo.
  1. Przez 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy nie można zlikwidować ani zawiesić firmy, na którą przyznano premię.
  2. Do dnia złożenia wniosku o wypłatę 2. raty pomocy, wnioskodawca musi zrezygnować z ubezpieczenia w KRUS i przejść na ubezpieczenie w ZUS, gdzie musi być ubezpieczony do upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy – w tym czasie nie można przejść na KRUS.
  3. Do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy trzeba też utworzyć zaplanowaną w biznesplanie liczbę miejsc pracy. Ważne, aby do tego dnia dopełnić wszystkich formalności związane ze zgłoszeniem pracowników do ubezpieczenia w ZUS. Utworzone etaty trzeba utrzymać przez co najmniej 2 lata od dnia wypłaty drugiej raty pomocy, przy czym nie muszą to być te same osoby.
Niespełnienie powyższych warunków jest zagrożone sankcją w postaci zwrotu całości lub części pomocy. Najważniejsze z uchybień to:
  • zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej przed upływem 5 lat od wypłaty 1. raty premii – zwrot 100% kwoty pomocy,
  • nieutrzymanie zadeklarowanych miejsc pracy – zwrot do 100% kwoty pomocy, proporcjonalnie do okresu niespełnienia tego warunku,
  • niepodleganie ubezpieczeniu w ZUS do 5 lat od wypłaty 1. raty premii – zwrot 30% kwoty pomocy za każdy rozpoczęty rok niespełnienia warunku.

 

Przekonałeś się?

Już teraz skonsultuj się z naszymi ekspertami w sprawie dotacji z ARiMR dla osób ubezpieczonych w KRUS-ie, zdobądź nawet 250 tys. zł i otwórz własną działalność pozarolniczą.

Zadzwoń 571-501-208

lub napisz biuro@dotacje-prow.pl

Szczegóły współpracy: Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej